Chan Chan en Huaca de la Luna - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu Chan Chan en Huaca de la Luna - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu

Chan Chan en Huaca de la Luna

Blijf op de hoogte en volg Yves

21 Oktober 2012 | Peru, Huanchaco

20.10

Trujillo is een stad met 800.000 inwoners en 15.000 taxi’s. Vanaf ’s morgens vroeg is het een getoeter van jewelste. Voorrangsregels bestaan niet. Zorgen dat je de eerste bent om een kruispunt over te steken en hopen dat iemand van de andere kant tijdig kan stoppen. Dat is de boodschap.
Als voetganger heb je helemaal geen voorrang. Je komt ogen te kort om over te steken.
En toch hebben we tot op heden geen ongevallen gezien.
Auto’s zijn er in alle categorieën: van rijdende wrakken tot gloednieuwe (vooral Aziatische) auto’s.
De Toyota Crown uit de jaren ’80 is de meest voorkomende taxi.
We bezoeken vandaag sites uit de 2de eeuw na Chr. tot de 10e eeuw na Chr.
Ze zijn absoluut de moeite waard.
Deze middag hebben we aan de kust de plaatselijke specialiteit geproefd: ceviche. Dit is rauwe vis en schaal- schelpdieren in een limoensausje, geserveerd met chilipepers, maïs, zeewier en zoete aardappelen.
De vis is super vers. In éénpersoons kano’s van riet wordt met een net gevist in de kustwateren. De vis wordt onmiddellijk verkocht aan de restaurants. Vis op, restaurant dicht!
Attaqué (Peruaans voor smakelijk).

Voor Luc: tussenstop in de richting van Equador in Trujillo of in Huanchaco is absoluut de moeite waard voor een bezoek aan Huaca de la Luna en Chan Chan.
Lima – Trujillo met de bus duurt ongeveer 9u, met het vliegtuig 50min.
Wij boekten TACA airlines heen en terug voor 80 US dollars. Peru star en LAN zijn andere mogelijkheden.

• 21 Oktober 2012 - 08:52

De Keulenaer Paul:

Wat een ervaringen allemaal. Op alle gebieden is jullie reis het een verleggen van grenzen en een
    her-denken van de wereld waarin we leven en welke waarden we voorstaan. Naast het ontdekken, ervaren en verwerken van een nieuwe, andere wereld is er ook de confrontatie niet alleen met jezelf maar ook met andere. De voorbereiding zowel mentaal als fysiek zal wel diepgaand geweest zijn, het ervaren-ondergaan zal nog dieper zijn. Naast het uitschrijven van de dagelijkse ervaringen en sensaties zal je straks op dat kleine thuisplekje kunnen reflecteren over wat was, is en zal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we straks een andere Linda en Yves zullen zien. Dit reizen in een deel van de wereld is ook een reizen in jezelf. Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Gegroet,
    Paul

• 21 Oktober 2012 - 10:53

Laurent Dewaelheyns:

Mooie reisverslagen en bovenop mooi weder wat moet je meer hebben.Hier hebben we momenteel niet te klagen,afgelopen week hebben we zeer zacht herfstweer gehad en zonder regen.Helaas, vanmorgen vrij mistig.Velden zijn bijna leeg en de bladeren beginnen te vallen.Gelukkig hebben we nog geen herfststormen gehad anders waren de bomen al kaal geweest.Voor de rest stellen mama en ik het vrij goed en we trekken ons plan wel.De verkiezingen zijn afgelopen en sommigen likken hun wonden.Wanneer mogen we jullie terug verwachten...dinsdag....enig idee hoe laat .Het kort af en de aanpassing zal niet meevallen.....terug die dagelijkse dagtaken enz.

Groetjes van ons beiden:Oma en Opa

• 21 Oktober 2012 - 22:09

Wendy:

Dag Corinne,

ik zit hier jaloers al jullie belevenissen te lezen: dit moet echt een droomreis voor je zijn! Die schoenen zijn dus goed ingelopen voor een volgende reis ... :o)? Ik ben nog gaan wandelen, maar met dat het vroeger donker is en ik ook een aantal dagen laat thuis was, is het er niet zo vaak meer van gekomen. Geniet nog van de laatste dagen en tot woensdag?

Wendy

• 22 Oktober 2012 - 09:14

Luk:

Bedankt voor de tips.
    Op mijn busreis naar Ecuador pik ik de meeste van die bezienswaardigheden op. Vanuit Huaraz spring ik (i.p.v. duik ik...in) de Cordillera Blanca op (tot rond de 4000m).
    Vandaag mijn rugzak aan het vullen. Morgen op het vliegtuig. We gaan elkaar vermoedelijk onderweg kruisen ! Goed reis-einde en prettige terugvlucht.
    Laatste tips zijn altijd welkom!

• 23 Oktober 2012 - 08:05

Janick:

Hola extranjeros,
    wat een mooie verslagen hebben jullie doorgestuurd! Ik heb ze trouw aan de klasgenoten Spaans bezorgd en iedereen was blij om ze te lezen. Greetje kan niet wachten om de foto's te zien. Ik ben jaloers dat Linda haar Spaans zo goed heeft kunnen oefenen. Wij krijgen hier alleen maar theorie ingedramd. Grammatica en nog eens grammatica. Gisteren zijn we begonnen met de subjunctivo. Daarvoor hadden we de eerste prueba over Unidad 1. Zoals beloofd deponeer ik morgen alles in jullie brievenbus. Geniet nog even van de laatste momenten en een veilige terugreis gewenst.