Back to the basics - Reisverslag uit Puno, Peru van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu Back to the basics - Reisverslag uit Puno, Peru van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu

Back to the basics

Door: Yves

Blijf op de hoogte en volg Yves

12 Oktober 2012 | Peru, Puno

11.10

De tocht op het Titicaca meer gebeurt in kleine motorboten waarop plaats is voor een 20-tal personen. Zwitsers, Nieuw-Zeelanders, Australiërs, Fransen, mensen uit Hong Kong, uit Signapore en 3 Belgen waren aan boord.
We brachten een bezoek aan de Uros eilanden. Dit zijn drijvende eilanden waarop mensen wonen, leven, kinderen naar school gaan, … .
Ze zijn opgebouwd uit turfblokken die bij mekaar gehouden worden met touwen en hierop worden verschillende lagen riet getast. De huisjes bestaan uit één enkele ruimte en ze zijn ook helemaal uit riet. Koken gebeurt buiten.
Van het ene eiland naar het andere verplaatsen ze zich in zelfgemaakte rieten boten (vergelijkbaar met papyrusboot). Eilanden en boten zinken na verloop van tijd (ongeveer 20j).

Het meer heeft aan Peruaanse zijde twee bewoonde eilanden: Amantani en Taquile.
We bezochten beiden en op het eerste eiland bleven we slapen bij een gastfamilie. Op de boot kregen we nog een snelcursus Queshua. De kinderen worden tot hun 6de levensjaar opgevoed in deze taal. Pas wanneer ze naar school gaan, wordt Spaans geleerd.
Er is geen elektriciteit, geen stromend water, geen vervoer, geen wegen en toch leven hier ongeveer 5000 mensen. Het zijn vegetariërs. Ze eten vooral verschillende soorten aardappelen, quinoa, rijst en een weinig zelf gekweekte groenten.
De huizen beschikken nu wel over één zonnepaneeltje. Dat voorziet hen in stroom voor een drietal uren. In de keuken (blote grond) wordt gekookt op hout, een koelkast kennen ze niet.
De was en de plas gebeurt met koud water. Verwarming is er niet. We sliepen onder een berg dekens, koud hebben we niet gehad.

Een kleine test voor onze Inca trekking was een tocht naar de top van het eiland (boven 4000m) voor een kort bezoek aan een pre-Inca heiligdom en om de zon te zien ondergaan. Tegen dat we boven kwamen was het bewolkt .

Vandaag hebben we het andere eiland bezocht. Een uurtje varen zijn ze verwijderd van mekaar en toch waren andere gewoontes.

En nu staan onze rugzakken klaar voor een busreis van 5u naar Cusco..

We verblijven nu al enkele dagen boven de 3500m. Geen van ons drieën heeft last van de hoogte.
We blijven nog een 10-tal dagen op deze hoogte. We zijn benieuwd of deze ‘hoogtestage’ voelbaar zal zijn tijdens het joggen naar onze Peru trip.

Het weer? Vandaag was het de ganse dag bewolkt bij een temperatuur van ongeveer 20°.

Dank voor de reacties. Leuk iets te vernemen van uit België.
Ik vraag me af of de foto’s die ik bij het verslag plaats zichtbaar zijn. Ik kan dit niet controleren.

11.10

De tocht op het Titicaca meer gebeurt in kleine motorboten waarop plaats is voor een 20-tal personen. Zwitsers, Nieuw-Zeelanders, Australiërs, Fransen, mensen uit Hong Kong, uit Signapore en 3 Belgen waren aan boord.
We brachten een bezoek aan de Uros eilanden. Dit zijn drijvende eilanden waarop mensen wonen, leven, kinderen naar school gaan, … .
Ze zijn opgebouwd uit turfblokken die bij mekaar gehouden worden met touwen en hierop worden verschillende lagen riet getast. De huisjes bestaan uit één enkele ruimte en ze zijn ook helemaal uit riet. Koken gebeurt buiten.
Van het ene eiland naar het andere verplaatsen ze zich in zelfgemaakte rieten boten (vergelijkbaar met papyrusboot). Eilanden en boten zinken na verloop van tijd (ongeveer 20j).

Het meer heeft aan Peruaanse zijde twee bewoonde eilanden: Amantani en Taquile.
We bezochten beiden en op het eerste eiland bleven we slapen bij een gastfamilie. Op de boot kregen we nog een snelcursus Queshua. De kinderen worden tot hun 6de levensjaar opgevoed in deze taal. Pas wanneer ze naar school gaan, wordt Spaans geleerd.
Er is geen elektriciteit, geen stromend water, geen vervoer, geen wegen en toch leven hier ongeveer 5000 mensen. Het zijn vegetariërs. Ze eten vooral verschillende soorten aardappelen, quinoa, rijst en een weinig zelf gekweekte groenten.
De huizen beschikken nu wel over één zonnepaneeltje. Dat voorziet hen in stroom voor een drietal uren. In de keuken (blote grond) wordt gekookt op hout, een koelkast kennen ze niet.
De was en de plas gebeurt met koud water. Verwarming is er niet. We sliepen onder een berg dekens, koud hebben we niet gehad.

Een kleine test voor onze Inca trekking was een tocht naar de top van het eiland (boven 4000m) voor een kort bezoek aan een pre-Inca heiligdom en om de zon te zien ondergaan. Tegen dat we boven kwamen was het bewolkt .

Vandaag hebben we het andere eiland bezocht. Een uurtje varen zijn ze verwijderd van mekaar en toch waren andere gewoontes.

En nu staan onze rugzakken klaar voor een busreis van 5u naar Cusco..

We verblijven nu al enkele dagen boven de 3500m. Geen van ons drieën heeft last van de hoogte.
We blijven nog een 10-tal dagen op deze hoogte. We zijn benieuwd of deze ‘hoogtestage’ voelbaar zal zijn tijdens het joggen naar onze Peru trip.

Het weer? Vandaag was het de ganse dag bewolkt bij een temperatuur van ongeveer 20°.

Dank voor de reacties. Leuk iets te vernemen van uit België.
Ik vraag me af of de foto’s die ik bij het verslag plaats zichtbaar zijn. Ik kan dit niet controleren.

11.10

De tocht op het Titicaca meer gebeurt in kleine motorboten waarop plaats is voor een 20-tal personen. Zwitsers, Nieuw-Zeelanders, Australiërs, Fransen, mensen uit Hong Kong, uit Signapore en 3 Belgen waren aan boord.
We brachten een bezoek aan de Uros eilanden. Dit zijn drijvende eilanden waarop mensen wonen, leven, kinderen naar school gaan, … .
Ze zijn opgebouwd uit turfblokken die bij mekaar gehouden worden met touwen en hierop worden verschillende lagen riet getast. De huisjes bestaan uit één enkele ruimte en ze zijn ook helemaal uit riet. Koken gebeurt buiten.
Van het ene eiland naar het andere verplaatsen ze zich in zelfgemaakte rieten boten (vergelijkbaar met papyrusboot). Eilanden en boten zinken na verloop van tijd (ongeveer 20j).

Het meer heeft aan Peruaanse zijde twee bewoonde eilanden: Amantani en Taquile.
We bezochten beiden en op het eerste eiland bleven we slapen bij een gastfamilie. Op de boot kregen we nog een snelcursus Queshua. De kinderen worden tot hun 6de levensjaar opgevoed in deze taal. Pas wanneer ze naar school gaan, wordt Spaans geleerd.
Er is geen elektriciteit, geen stromend water, geen vervoer, geen wegen en toch leven hier ongeveer 5000 mensen. Het zijn vegetariërs. Ze eten vooral verschillende soorten aardappelen, quinoa, rijst en een weinig zelf gekweekte groenten.
De huizen beschikken nu wel over één zonnepaneeltje. Dat voorziet hen in stroom voor een drietal uren. In de keuken (blote grond) wordt gekookt op hout, een koelkast kennen ze niet.
De was en de plas gebeurt met koud water. Verwarming is er niet. We sliepen onder een berg dekens, koud hebben we niet gehad.

Een kleine test voor onze Inca trekking was een tocht naar de top van het eiland (boven 4000m) voor een kort bezoek aan een pre-Inca heiligdom en om de zon te zien ondergaan. Tegen dat we boven kwamen was het bewolkt .

Vandaag hebben we het andere eiland bezocht. Een uurtje varen zijn ze verwijderd van mekaar en toch waren andere gewoontes.

En nu staan onze rugzakken klaar voor een busreis van 5u naar Cusco..

We verblijven nu al enkele dagen boven de 3500m. Geen van ons drieën heeft last van de hoogte.
We blijven nog een 10-tal dagen op deze hoogte. We zijn benieuwd of deze ‘hoogtestage’ voelbaar zal zijn tijdens het joggen naar onze Peru trip.

Het weer? Vandaag was het de ganse dag bewolkt bij een temperatuur van ongeveer 20°.

Dank voor de reacties. Leuk iets te vernemen van uit België.
Ik vraag me af of de foto’s die ik bij het verslag plaats zichtbaar zijn. Ik kan dit niet controleren.

11.10

De tocht op het Titicaca meer gebeurt in kleine motorboten waarop plaats is voor een 20-tal personen. Zwitsers, Nieuw-Zeelanders, Australiërs, Fransen, mensen uit Hong Kong, uit Signapore en 3 Belgen waren aan boord.
We brachten een bezoek aan de Uros eilanden. Dit zijn drijvende eilanden waarop mensen wonen, leven, kinderen naar school gaan, … .
Ze zijn opgebouwd uit turfblokken die bij mekaar gehouden worden met touwen en hierop worden verschillende lagen riet getast. De huisjes bestaan uit één enkele ruimte en ze zijn ook helemaal uit riet. Koken gebeurt buiten.
Van het ene eiland naar het andere verplaatsen ze zich in zelfgemaakte rieten boten (vergelijkbaar met papyrusboot). Eilanden en boten zinken na verloop van tijd (ongeveer 20j).

Het meer heeft aan Peruaanse zijde twee bewoonde eilanden: Amantani en Taquile.
We bezochten beiden en op het eerste eiland bleven we slapen bij een gastfamilie. Op de boot kregen we nog een snelcursus Queshua. De kinderen worden tot hun 6de levensjaar opgevoed in deze taal. Pas wanneer ze naar school gaan, wordt Spaans geleerd.
Er is geen elektriciteit, geen stromend water, geen vervoer, geen wegen en toch leven hier ongeveer 5000 mensen. Het zijn vegetariërs. Ze eten vooral verschillende soorten aardappelen, quinoa, rijst en een weinig zelf gekweekte groenten.
De huizen beschikken nu wel over één zonnepaneeltje. Dat voorziet hen in stroom voor een drietal uren. In de keuken (blote grond) wordt gekookt op hout, een koelkast kennen ze niet.
De was en de plas gebeurt met koud water. Verwarming is er niet. We sliepen onder een berg dekens, koud hebben we niet gehad.

Een kleine test voor onze Inca trekking was een tocht naar de top van het eiland (boven 4000m) voor een kort bezoek aan een pre-Inca heiligdom en om de zon te zien ondergaan. Tegen dat we boven kwamen was het bewolkt .

Vandaag hebben we het andere eiland bezocht. Een uurtje varen zijn ze verwijderd van mekaar en toch waren andere gewoontes.

En nu staan onze rugzakken klaar voor een busreis van 5u naar Cusco..

We verblijven nu al enkele dagen boven de 3500m. Geen van ons drieën heeft last van de hoogte.
We blijven nog een 10-tal dagen op deze hoogte. We zijn benieuwd of deze ‘hoogtestage’ voelbaar zal zijn tijdens het joggen naar onze Peru trip.

Het weer? Vandaag was het de ganse dag bewolkt bij een temperatuur van ongeveer 20°.

Dank voor de reacties. Leuk iets te vernemen van uit België.
Ik vraag me af of de foto’s die ik bij het verslag plaats zichtbaar zijn. Ik kan dit niet controleren.


  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:49

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:50

    Janick:

    Hey,
    Weeral een leuk berichtje van jullie gelezen. Wat een avontuur moet dit zijn! En natuurlijk ben ik altijd blij om iets over vegetariërs te lezen :-) De hoogtestage zal jullie zeker wel helpen bij jullie trektocht naar Machu Picchu. Dat zal goed meevallen. Verder kan ik jullie verzekeren dat de foto's goed zichtbaar zijn.
    Groetjes en nog veel plezier ginder!
    Janick

  • 12 Oktober 2012 - 09:56

    Janick:

    Hey,
    Blijkbaar is hier iets raars aan de hand. Jullie verslag staat er viermaal op en mijn reactie twintig keer.
    Kwestie van alert te blijven ;-)

    groeten

    janick

  • 12 Oktober 2012 - 10:25

    Luk:

    Zo is het gemakkelijk om een dagboek vol te krijgen....en wat een aantal reakties! Ik hoop dat je geraakt met lezen tot aan mijn tekst.
    Leuk van zo'n berichtjes te krijgen. Heb jij een Ipad mee en kan je daar gemakkelijk mee op wifi?
    Zou ik de mijne mee nemen?
    Titicaca heb ik een 10 tal jaren geleden bezocht. Voor de rest neem ik dezelfde bezienswaardigheden: Nazca, Arequipe (waar ik 1 week een taalkursus ga volgen) en daarna rechtstreeks naar Cusco. Is de Colca-canyon de moeite, of zeg je schrappen! Die condors zijn blijkbaar niet dikwijls aanwezig!
    Nog fijne reis verder.

  • 12 Oktober 2012 - 21:00

    Benny Madalijns:

    Back to the basics? No Way! Just robbin' the liquor store...als alles 4 x verschijnt zal er wel één of ander Inca brouwsel bij te pas gekomen zijn zeker....
    Nog veel reisplezier...

  • 13 Oktober 2012 - 11:41

    Bergers-dewaelheyns:

    Hallo,

    Dank zij de perfecte berichtgeving kunnen wij hier ook jullie trip aanvoelen. Dit moet een belevenis zijn, prachtige natuur en zoals vermeld back to basic hetgene wat hier ondenkbaar is, geniet ervan, succes met de verdere beklimming, overwin de Machu..., tot nog eens.
    ps iedereen maakt het hier goed,grtjs.anne-michel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Puno

Yves

Carpe diem

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 14906

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 22 Oktober 2014

Bolivia en Chili

20 September 2013 - 20 Oktober 2013

Van Delhi naar Beijing in 30 dagen

03 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Het rijk van de Inca's

25 September 2012 - 28 September 2012

Bütgenbach

Landen bezocht: