Een terugblik op Bolivia en Noord-Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu Een terugblik op Bolivia en Noord-Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu

Een terugblik op Bolivia en Noord-Chili

Door: Yves

Blijf op de hoogte en volg Yves

14 Oktober 2014 | Chili, San Pedro de Atacama

Vorige zondag won Morales de verkiezingen. Zijn quote bij deze overwinning: het is een triomf voor de antikolonialisten en anti-imperialisten. We zullen onze groei doorzetten en het proces van economische bevrijding voortzetten.
Hij draagt de overwinning op aan de Cubaanse leider Fidel Castro en aan wijlen Hugo Chavez van Venezuela.
Wat wij zagen van Bolivia spreekt boekdelen. Sandra Cruz, waar onder andere veel uitgeweken Duitsers wonen, heeft grote shoppingcentra net als bij ons. Meer naar het westen wordt het al minder. Zelfs Sucre, de hoofdstad, kan niet tippen aan Santa Cruz. De meerderheid van de bevolking bestaat uit Aymara- en Quechua indianen.
Nog meer naar het westen is armoede troef. Mijnen die leeggeplunderd zijn door Spanjaarden en Amerikanen. ’Bolivians die with rotte lungs so that the world may consume cheap tin’ Edwards Galiano.
Mensen overleven door landbouw en lama’s.
De Bolivianen zijn in eerste instantie koel tegenover toeristen. Eens het ijs gebroken, zijn ze vriendelijk en hulpzaam.
Het eten is goed. Met de weinige middelen wordt lekker gekookt. Rundsvlees, kip en lama zijn bijna overal verkrijgbaar, vis niet. Fruit is er in overvloed, maar meestal overrijp. Mango’s krijgen ze niet verwerkt en er liggen dan ook tonnen te rotten onder de hoge bomen. Boliviaanse wijnen zijn lekker. De wijngebieden grenzen aan de Argentijnse. Misschien een tip voor een invoerder ☺. Op gebied van veiligheid hebben we geen problemen ondervonden. Het is hier niet minder veilig dan in onze grote steden. Het wegennet is slecht: weinig geasfalteerde wegen, versleten auto's en vrachtwagens (waar de Franse nummerplaat nog ophangt). Bolivianen zijn zeer gelovig: rooms-katholiek en het geloof in de natuurelementen (pachamama). De natuur is prachtig, maar dat weet je ondertussen al.
Het verschil met Noord-Chili: hoofdwegen geasfalteerd, een pak toeristen, meer keuze in voedsel, vele kleine winkeltjes en restaurants, ander type mensen. Natuur: mooi, maar wanneer je van Bolivia komt, minder spectaculair.
Vandaag vliegen we via Santiago naar het uiterste zuiden. Het wordt een temperatuurschok: van meer dan 30 naar maximum 10 graden.