Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Yves Vanermen - WaarBenJij.nu

Sucre

Door: Yves

Blijf op de hoogte en volg Yves

06 Oktober 2014 | Bolivia, Sucre

Sucre is de hoofdstad van Bolivia. Vandaag, zaterdag, houdt de president Evo Morales zijn verkiezingsspeech in het stadspark. Overal zien we blauw-witte vlaggen, horen we toeterende auto's en knallen er voetzoekers. Hij zal waarschijnlijk de verkiezingen voor de 3de maal op rij winnen.
Zaterdag is ook trouwdag. In alle kerken, en er zijn er heelwat, wordt de ene trouw na de andere ingezegend. Het ene bruidspaar is nog maar net buiten of het volgende staat al klaar. Na de plechtigheid staat het bruidspaar geflankeerd door hun ouders in het portaal. Familieleden, mannen gekleed in het zwart, vrouwen in het rood, kinderen met hun eerste communiepakje aan, feliciteren een voor een het koppel. Op de hoofden van beiden wordt telkens een handvol confetti gegooid.
Iedere zondag is er in Tarabuco een indianenmarkt. De Yamparez die in de wijde omgeving wonen, komen met volle vrachtwagens (? ) of te voet met volgeladen ezels naar de markt afgezakt. Je kan de markt vergelijken met een openlucht supermarkt ☺. Van 4 schroeven tot keukengerei, kleding, groenten en fruit, coca-blaadjes ...kortom alles is te koop. Het is een kleurrijke bedoening. Hoeden en andere hoofddeksels en kleding verschillen van dorp tot dorp. De meesten dragen sandalen gemaakt van autobanden. Ongehuwde vrouwen kan je herkennen aan hun hoed.
Vanaf 13u trekt iedereen terug naar zijn dorp en zijn de straten leeg, op een paar varkens en zwerfhonden na die op zoek zijn naar wat eetbaars.
We reizen op individuele basis en stelden de reis zelf samen. Voor de uitwerking zorgde Avilareizen uit Haarlem. Tot op heden verloopt de reis prima.
Morgen rijden we naar Potosi, gelegen op 4000m hoogte. Het zal weer wennen worden.

• 07 Oktober 2014 - 10:52

Reners Paul:

hey Linda en Yves
    met veel plezier volg ik jullie exploten
    ge doet het wel heel fel kriebelen
    moeten absoluut nog ns samen komen en bijbabbelen als jullie trug zijn
    nog een fantastische reis en knabbel niet te veel coca
    doei pool

• 07 Oktober 2014 - 13:08

Marjan:

hey Linda en Yves, ik volg jullie met veel belangstelling! Toch niks voor mij denk ik, die grote hoogte! Kijk al uit naar jullie volgende verslagen! Amuseer jullie! Ik ben morgen op weg naar San Diego! Nog een dikke week en de lol is weer voorbij!
    Groetjes, Marjan